Az egész típusokról általában
A következőkben az egésztípusokról lesz szó. Mit jelent az, hogy egésztípus? A legegyszerűbben úgy fogalmazhatnánk, hogy minden olyan szám, ami nem tartalmaz törteket. Tehát 1,2,3,4,-1,-2,-3,-5678,500000, stb. Ilyen számok tárolására alkalmas az egésztípus. De vannak mennyiségek, melyek csak pozitívak lehetnek a gyakorlatban. Ezért vannak olyanok, amelyek csak pozitív számokat tárolhatnak, és vannak olyanok, amelyek előjeles szám ábrázolására alkalmasak. Ezek között akad olyan, amelyik nagy számot tud ábrázolni, és amelyik csak kis számot. Azt persze, hogy mekkora számokat tud ábrázolni, a lefoglalt memória nagyságtól is függ. A számítógépes feldolgozás legkisebb egysége a byte. Tehát ha egy számot minél több bájton ábrázolunk annál nagyobb lehet ez a szám. Informatikai ismereteinkből adódik, hogy egy bájton 256 féle jel különböztethető meg, vagyis nem negatív egészek esetén 0 és 255 közötti szám ábrázolható. Ha csak kicsi pozitív számokat ábrázolunk, használhatjuk a byte típust, mely [0, 255] tartományba eső számok tárolására alkalmas. Ha a számtartomány negatív számokra is kiterjed, akkor -128 és +127 közötti számokat tudunk ábrázolni egy bájton (kettes komplemens kódú ábrázolással), ez a típus a shortint.. Az ábrázolható számok nagyságára, és a számok által lefoglalt memória méretére vonatkozó adatokat gyakorlaton tekintjük át. Részleteket elméletként is megtaláljuk itt.
Deklarálási példa egész típusokra:
Var
peldaszam1:word; {csak nem negatív egész 0-tól 65 ezer-ig}
peldaszam2:byte;
Ez a program beolvassa egy byte típusú változó értékét, majd azt visszaírja a képernyőre. A próba alkalmával visszaírás után figyeljük meg a kurzor pozícióját
program beolvas_kiir; Programfej
var Deklarációk
a:byte;
begin Utasítások BEGIN END. között
read(a); Beolvassa 'a' értékét
write(a); Kiírja 'a' értékét a kurzor adott sorban marad
read(a); Beolvassa 'a' ÚJ értékét
WriteLn(a); Kiírja 'a' ÚJ értékét a kurzor a következő sorba ugrik
Writeln(’A befejezéshez üss entert’);
ReadLn;
end.
FELADAT: próbálja ki a program futását más egész típusokkal is!
A leggyakrabban használt egész típus az integer. Az integer típus 2 bájtos egész (16 bit), pontosabban előjeles egész. A negatív számokat annak kettes komplemense formájában tárolja a program. A pozitív számokat pedig a kettes számrendszerbeli alakjuk szerint. Ezt az ábrázolási formát előjeles, kettes komplemens kódú ábrázolásnak nevezzük. A számítógép memóriájában a két bájt úgynevezett bájt fordított sorrendben helyezkedik el. Általános ábrázolási módjuk miatt ezeket a számtípusokat fixpontos számoknak nevezzük. A fixpontos szám lehet előjeles, vagy előjel nélküli.